Av allt mitt hjärta

Direktlänk till inlägg 5 december 2008

Philips EnergyLight, ljusterapi mot vinterdepression

Av avalltmitthjarta - 5 december 2008 16:34


Jag brukar ju bli nedstämd under de mörka månaderna.

Enligt forskarna så lider 60% av Sveriges befolkning av en eller flera symptom av vinterdepression under månaderna september till mars.


Så... Jag önskade mig en terapilampa som jag läst om i en artikel i Vi Föräldrar, och jag fick den nu när jag fyllde år förra veckan.


Philips EnergyLight.



Här har ni den, jag tog ett ljusbad till frukost. Ljusbad och kaffe. ;-)

(Ja, det är min nästipp ni ser). Matteus provade också. :-)



EnergyLight har Philips EnergyLight-originallampor som producerar ljus med samma intensitet och kvalitet som dagsljus. Den kan faktiskt ge upp till 10 000 lux, men utan att du blir bländad. Om du använder EnergyLight i bara 30 minuter om dagen (du behöver inte titta in i lampan hela tiden) med en ljusintensitet på 10 000 lux kommer du att märka att du får mer energi och blir på bättre humör efter bara fem dagars användning.


Så här står det i instruktionsboken: "Kliniska tester har visat att bright light fungerar. I ca 90% av alla fallen försvann vinterdepressionen efter regelbunden användning av EnergyLight. Att ta ljusbad är allmänt accepterat som ett av de säkraste och mest effektiva sätten att motverka vinterdepression."


Jag är mycket nöjd med den! :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av avalltmitthjarta - 6 mars 2013 11:12

...vilket betyder simskola för barnen. Först ut är Isabelle, medans jag kopplar av i godan ro med en kopp kaffe och en bit hallonpaj. Jag är stammis här av flera olika skäl. :-)...

Av avalltmitthjarta - 5 mars 2013 21:15


      ...då de börjat bygga nya bostäder uppe i skogen. Det här suger! ...

Av avalltmitthjarta - 5 mars 2013 21:12


   

Av avalltmitthjarta - 2 mars 2012 13:24

    Ingredienser 125 g smör eller margarin 2 dl socker 2 ägg 1 dl mjölk saft av 1 limefrukt 2 bananer 3 1/2 dl vetemjöl 1 1/2 tsk bakpulver 1/3 tsk salt 1/2 dl blåa vallmofrön 1 1/2 tsk vaniljsocker Glasyr 2 dl florsocker ...

Ovido - Quiz & Flashcards