Av allt mitt hjärta

Direktlänk till inlägg 17 februari 2009

Hästens reklamkampanj, gamla och nya rut...

Av avalltmitthjarta - 17 februari 2009 11:19



Inlägget nedan har jag kopierat från KREAFONBLOGGEN, Reklambyrå i Göteborg bloggar om reklam, pr, design, media, vardag, varumärkesbyggande, företagande, affärsidéer och mycket annat.


Hästens


I den allra senaste Hästens-kampanjen är det faktiskt inte bara en, utan två, Rut. Den ena av dem är naken och svingar sig i en takkrona, se ovan.

Den svartvita bilden i höger hörn är värd en extra titt. Vad kommuniceras, vad uppfattar mottagaren? Global lyx och premiumvarumärke (dit Hästens strävar med sitt varumärke)? Eller kanske rent av motsatsen, billigt? (Inget vidare för varumärket, i så fall.)



varumärket Hästens


De här bilderna är mycket intressanta av flera olika skäl, men jag vill prata varumärke, varumärkesbyggande och positionering. Ni minns väl Rut (översta bilden till höger)? Året var 1997 och vad jag minns gjorde Hästens reklamkampanj succé. Prisad och omtyckt.

Nu ska Rut bli internationell (nedersta bilden). Bara genom att titta på bilderna kan man tydligt se var Hästen har varit (är?) och vart man vill - från svensk funktionalitet (gamla Rut) till lyx och flärd (nya nakna Rut).

Nu vill Hästens stå för global lyx. Man vill positionera om varumärket, som det heter.


Ompositionering är när man går från att vara något, till att bli något annat. Exempelvis som när barnkalasdrycken Festis blev ungdoms- och vuxendryck. Men, kan man verkligen bara bestämma sig för “vad man vill vara”, bara sådär? Javisst. Huruvida man lyckas är däremot en helt annan sak. Det kräver tanke och strategi kombinerat med gediget och långsiktigt varumärkesarbete. Ett ompositioneringsarbete blir dessutom inte lättare av att det ofta finns “trogna fans” som vill att allt ska vara som förut.

Den nya Rut har stött på patrull lite varstans, bland annat hos Svenska reklamförbundet som inte gillar NakenRut. “Suger Hästballe” är ett annat omdöme och andra förstår ingenting. I Resumé förklarar man varför reklam då och då är sexistisk och konstaterar att: “I annonsen ser man en naken kvinna sväva över sängen. I bästa fall ser man en ängel. I sämsta fall ser man en runkbild”.

Vad som är “bäst” och “sämst” är egentligen svårt att uttala sig om, det beror ju på vem som tycker. Huvudsaken för Hästens borde vara att man kommunicerar “lyxig dröm” och att det säljs fler sängar. Om det beror på änglar eller något annat borde vara sekundärt, åtminstone för Hästens.

Om tillräckligt många i den tänkta målgruppen stör sig på nya nakna Rut har man naturligtvis gjort sig själv en otjänst, men Hästens själva är övertygade om att ompositioneringen kommer att lyckas och menar att en naken kvinna är bästa lösningen för att illustrera drömmen. “Vi har gjort tester innan och vet att kampanjen kommer att lyckas internationellt”.

Själv säger jag just ingenting, mer än att jag kommer att följa ompositioneringen och resultatet av varumärkesarbetet med stort intresse.


Vad tycker ni om gamla och nya Rut?



 
 
Ingen bild

bea

17 februari 2009 12:24

jag gillar nya rut bättre hehehe ;P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av avalltmitthjarta - 6 mars 2013 11:12

...vilket betyder simskola för barnen. Först ut är Isabelle, medans jag kopplar av i godan ro med en kopp kaffe och en bit hallonpaj. Jag är stammis här av flera olika skäl. :-)...

Av avalltmitthjarta - 5 mars 2013 21:15


      ...då de börjat bygga nya bostäder uppe i skogen. Det här suger! ...

Av avalltmitthjarta - 5 mars 2013 21:12


   

Av avalltmitthjarta - 2 mars 2012 13:24

    Ingredienser 125 g smör eller margarin 2 dl socker 2 ägg 1 dl mjölk saft av 1 limefrukt 2 bananer 3 1/2 dl vetemjöl 1 1/2 tsk bakpulver 1/3 tsk salt 1/2 dl blåa vallmofrön 1 1/2 tsk vaniljsocker Glasyr 2 dl florsocker ...

Ovido - Quiz & Flashcards